🔥 Zobacz darmowe lekcje! 🔥
Chcesz poznać cały kurs? Nic nie ryzykujesz – masz 30 dni na zwrot.
Czy ten kurs jest dla Ciebie?
Tak, jeśli:
- jesteś co najmniej na etapie poszukiwania pierwszej pracy w IT (zakładam wówczas, że masz opanowany JavaScript),
- jesteś już np. po bootcampie czy mentoringu lub po dłuższej samodzielnej nauce (ok. 500 h praktyki),
- pracujesz jako junior i chcesz wejść na wyższy poziom,
- chcesz zrozumieć zasady działania OOP w JavaScripcie,
- chcesz poznać dobre praktyki w programowaniu zorientowanym obiektowo,
- poszukujesz praktycznych przykładów dla reguł DRY, KISS oraz SOLID,
- chcesz zrozumieć zależności i konsekwencje podejmowanych decyzji,
- programujesz obiektowo w innym języku i chcesz zrozumieć, dlaczego w JavaScripcie coś nie działa lub działa inaczej.
Czego się nauczysz i do czego Ci to potrzebne?
Zacznijmy od „po co Ci to?”. Dzięki temu, że poznasz obiekty od podszewki, wdrożysz się w paradygmaty OOP oraz przyswoisz regułę SOLID, będziesz pisać lepszy kod. Czystszy i wydajniejszy! Będzie go też łatwiej reużywać i rozbudowywać w razie rozszerzania projektu.
Oto tematy, które sobie omówimy:
- Wprowadzenie do OOP
Poznasz pierwsze pojęcia z zakresu programowania zorientowanego obiektowo i podstawy implementacji naszego projektu. Przypomnisz sobie także podstawową wiedzę z JavaScriptu. - Proces tworzenia obiektów
Przedstawię Ci sposoby tworzenia obiektów bez łamania zasady DRY! Dowiesz się, jak wykonywać operacje na już stworzonych elementach i zapisywać je w możliwie najprostszej formie (reguła KISS). - Zarządzanie obiektami
Każdy obiekt to zestaw właściwości, czyli par klucz-wartość. Przyjrzymy się im bliżej. Dowiesz się, jak operować na tych elementach, i zgłębisz zaawansowane tematy samego JavaScriptu, które poszerzą Twoje możliwości pracy z obiektami. - Prototypy – niedoceniany fundament OOP
W języku JavaScript obiektowość związana jest z prototypami. Poznasz zasady ich działania oraz sposoby wykorzystania. To będzie też etap pierwszej poważnej refaktoryzacji kodu. - Paradygmaty programowania obiektowego
Poznasz cztery filary programowania obiektowego. Przyjrzysz się im z bliska w teorii i praktyce oraz poznasz często wykorzystywane schematy, które pozwalają tworzyć lepszy kod. - Odpowiednie podejście do enkapsulacji
Wdrożysz pierwszy paradygmat przedstawiony w poprzednim module. Kod naszego projektu powinien stać się czytelniejszy i odporniejszy na błędy. - Zrozumienie abstrakcji
Czas na drugi paradygmat OOP. Razem z nim omówimy też m.in. widoczność (dostępność) właściwości obiektów. - Wykorzystanie pełnej mocy dziedziczenia
Przy okazji trzeciego paradygmatu przypomnisz sobie działanie słowa kluczowego extends. Dowiesz się również, jak JS różni się od innych języków programowania pod względem dostępności właściwości obiektów. - Zrozumienie wartości polimorfizmu
Przy pomocy tego i poprzedniego paradygmatu OOP, czyli dziedziczenia oraz polimorfizmu, postarasz się zmniejszyć ilość pisanego kodu i zwiększyć jego elastyczność. Sprawdzisz, jaki to będzie miało wpływ na implementację naszego projektu. - Wyższość kompozycji nad dziedziczeniem
Wdrożyłeś do projektu dziedziczenie, lecz niestety często jest ono niepotrzebnie nadużywane. Kompozycja, którą poznasz w tym module, może okazać się bardziej niezawodnym rozwiązaniem. - SOLID – zasada jednej odpowiedzialności
Poznasz i wdrożysz zasadę jednej odpowiedzialności (SRP). Dowiesz się również, w jaki sposób rozwiązuje ona problemy powodowane przez grupowanie odpowiedzialności. - SOLID – zasada otwarte-zamknięte
Czas na zasadę otwarte-zamknięte (OCP). Dzięki obu poznanym zasadom będziesz pisać jeszcze lepsze projekty. - SOLID – zasada podstawienia Liskov
Tym razem skupimy się na zasadzie podstawienia Liskov (LSP), poznasz też wartość klasy abstrakcyjnej. - SOLID – zasada segregacji interfejsów
Poznasz zasadę segregacji interfejsów (ISP) oraz zobaczysz, a jaki sposób wdrożyć ją w naszym projekcie. - SOLID – zasada odwrócania zależności
Na końcu omówimy zasadę odwrócenia zależności (DIP). Te trzy ostatnie zasady pozwolą Ci wytwarzać oprogramowanie wysokiej jakości. - OOP – podsumowanie
Przypomnisz sobie wszystkie poznane pojęcia. Razem podsumujemy paradygmaty i zasady, które wykorzystaliśmy w projekcie. Dowiesz się również, co jeszcze możesz ulepszyć w stworzonym rozwiązaniu we własnym zakresie.
Jakie technologie wykorzystasz na kursie?
Będziemy pracować na czystym JavaScripcie. Dzięki temu lepiej zrozumiesz jego ograniczenia oraz to, dlaczego TypeScript z roku na rok jest coraz popularniejszy.
Oczywiście przyda Ci się również wiedza z HTML-a, ponieważ nasz projekt, na którym zgłębimy tajniki OOP, będzie operować na drzewie DOM.
Kurs już dostępny!
Premiera to grudzień 2023, ale planuję uzupełniać kurs o dodatkowe moduły lub aktualizacje na podstawie feedbacku kursantów. Zapraszam do udziału!
Nie wiesz, czy jesteś gotowy na OOP?
Sprawdź się w bezpłatnym praktycznym 27-dniowym wyzwaniu.
Chętny na bezpłatne materiały z programowania obiektowego?
W takim razie zapraszam Cię do dołączenia na listę mailową – pierwsze bezpłatne materiały otrzymasz już po zapisie, a kolejne jeszcze w listopadzie!