Uwaga! Trwają prace nad nową wersją serwisu. Mogą występować przejściowe problemy z jego funkcjonowaniem. Przepraszam za niedogodności!

⛔ Potrzebujesz wsparcia? Oceny CV? A może Code Review? ✅ Dołącz do naszej społeczności na Discordzie!

Kim jest buddy dla nowego członka zespołu IT

Nieoceniona pomoc we wdrażaniu nowego pracownika

W IT wprowadzenie do nowego miejsca pracy może być przytłaczające, zwłaszcza dla początkujących programistów. Na ratunek w takiej sytuacji przychodzi buddy. Kim on jest i jakie ma zadania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania oraz dowiesz się, jakie korzyści z przydzielenia Ci buddy’ego możesz czerpać Ty, zespół i firma.

Spis treści

 Kim jest buddy w IT?

Buddy to jeden z pracowników wyznaczony do pełnienia tej roli. Może być nim ktoś z innego zespołu (niekoniecznie programista), team leader czy kolega z projektu. Ostatnia sytuacja jest najkorzystniejsza ze względu na możliwość wdrożenia Cię od razu w technologię, narzędzia i sam projekt.

Buddy to nie mentor (choć nie jest powiedziane, że role te nie mogą się nałożyć lub z czasem przejść jedna w drugą). Rola buddy’ego ogranicza się stricte do wdrożenia nowego pracownika, natomiast mentor może zostać przydzielony na każdym etapie Twojego funkcjonowania w firmie. Jego rolą jest pomoc w rozwoju Twoich umiejętności, zwykle technicznych.

Buddy pomaga nowym członkom wdrożyć się w poruszanie się po firmie – nie tylko „fizyczne” (pokazanie ekspresu do kawy czy „tajnych przejść” między budynkami firmy). Zawiera się w tym również edukacja z zakresu obsługi systemów, np. HR-owego czy do zarządzania zadaniami.

Ułatwia to proces adaptacji nowych osób. Dzięki temu szybciej czują się swobodnie i pewnie w nowym otoczeniu, integrują się z zespołem i zaczynają przynosić wartość firmie.

Uwaga: nie w każdej firmie zostanie Ci przydzielony buddy. Możesz zostać rzucony na głęboką wodę, a pomocy będziesz musiał szukać sam. Nie poddawaj się jednak – znajdź kogoś, kto podejmie się tej roli. Możesz też zapytać o to na przykład na czacie firmowym. 

 Jakie są zadania buddy'ego?

 Wprowadzenie do infrastruktury firmy

  • Pomoc w kwestiach takich jak rejestrowanie nieobecności czy korzystanie z systemu urlopów.
  • Udzielanie wskazówek, jak uzyskać wsparcie techniczne, jak kontaktować się z supportem itd.

 Orientacja w biurze

  • Przewodnictwo po biurze i okolicach – wskazanie miejsc, gdzie można coś zjeść czy napić się kawy.
  • Wskazówki dotyczące dostępu do różnych stref w firmie.

 Wdrożenie w zwyczaje i praktyki

  • Udzielanie informacji o praktykach i zwyczajach w firmie, które mogą nie być oczywiste dla nowych pracowników – na przykład obchodzenie urodzin, wyjścia integracyjne, meetingi.
  • Pokazywanie „trików”, które ułatwiają pracę – na przykład przyjęcie ticketa i nadanie mu statusu on hold, żeby nie naliczał się czas wykonania.

 Wsparcie dotyczące zorganizowania miejsca pracy

  • Pomoc w znalezieniu najlepszego biurka, wygodnego krzesła, podkładki pod laptopa itp.
  • Pokazanie, jak zamawiać sprzęt czy inne materiały potrzebne do pracy.

 Wprowadzenie do kultury firmy

  • Dzielenie się informacjami o relacjach między pracownikami, hierarchii w firmie oraz kierunku, w którym firma się rozwija.
  • Pomaganie w zrozumieniu polityki firmy oraz jej atmosfery.

 Jakie są trudności związane z rolą buddy'ego

Przede wszystkim jest to rola bez gratyfikacji finansowej – więcej obowiązków bez wyższego wynagrodzenia. Być może jakieś firmy już sformalizowały tę rolę, lecz nadal są w mniejszości. Pracodawca może ułatwiać buddy’emu zadanie, odejmując mu część obowiązków, nie jest to jednak regułą.

Buddy styka się z takimi trudnościami:

  • Brak czasu – ze względu na pełnienie własnych obowiązków na wsparcie nowego pracownika trzeba wygospodarować sobie czas. 
  • Powtarzalność czynności – jeżeli buddy często wdraża nowych pracowników, w końcu może zacząć odczuwać frustrację związaną z ciągłym powtarzaniem tych samych informacji.
  • Narzucenie sobie dyscypliny – buddy odpowiada za wdrożenie nowego pracownika, zatem powinien często się z nim kontaktować, zbierać feedback, pytać, czy wszystko jest jasne. Może pojawić się jednak pokusa rozluźnienia kontaktu, zwłaszcza podczas pracy zdalnej czy gdy buddy ma dużo pracy.
  • Wejście w relacje, na które można nie mieć ochoty – buddy jako pierwszy jest najbliżej nowego pracownika, a nowy pracownik to też człowiek – z konkretnym charakterem, rozterkami, obawami i problemami (z rodziną, ze zdrowiem itd.). Buddy musi być więc gotowy do rozmowy również na tematy miękkie.

 Korzyści z roli buddy'ego dla podopiecznego, zespołu i firmy

Korzyści te się przenikają, zatem zbierzemy je w kilka punktów:

  • Pozytywne wrażenia nowego pracownika – dzięki wsparciu buddy'ego nowy pracownik szybciej orientuje się w firmie, co przekłada się na jego większą pewność siebie i lepsze samopoczucie, a to na większą wydajność.
  • Szybsze wdrożenie – nauka narzędzi, technik i „trików” wpływa na lepsze wyniki w pracy. Dla firmy to korzyść z dowiezionych tasków, a dla nowego pracownika szansa na gratyfikację jego wydajności.
  • Poprawa atmosfery – rola buddy'ego tworzy atmosferę wsparcia i zrozumienia, co sprzyja pozytywnej atmosferze w zespole.
  • Długofalowa współpraca ze specjalistami – buddy jest najbliżej wdrażanej osoby, dzięki czemu po okresie próbnym może dać feedback osobom decyzyjnym. Pomaga to w budowaniu stabilnego zespołu.

Sam buddy nie ma zbyt wielu benefitów ze swojej roli prócz satysfakcji z dzielenia się wiedza i tworzenia relacji. Jeżeli firma nie nagradza jego inicjatywy, pozostaje mu czerpać korzyść z szybko wdrożonego członka zespołu, któremu może przekazać część swoich obowiązków (pod warunkiem, że pracują w tym samym projekcie).

Ma też szansę zawrzeć znajomość, która przetrwa wiele lat i być może w przyszłości zaowocuje na przykład poleceniem jego kandydatury przez byłego podopiecznego na dobre stanowisko.

 Jak być dobrym podopiecznym?

Pamiętaj, że pracodawcy czasem zwracają się do buddy’ego z prośbą o wystawienie o Tobie opinii. Jego zdanie może być istotne w podjęciu decyzji o podpisaniu z Tobą umowy po okresie próbnym, dlatego warto zadbać o wywarcie dobrego wrażenia. Nie chodzi oczywiście o stawanie na rzęsach, tylko unikanie zachowań, które mogą zostać odebrane jako np. brak zainteresowania projektem, niedbałość, lenistwo itp.

Jakie cechy ma wymarzony podopieczny buddy’ego? 

  • Chęć do nauki – podczas onboardingu nauki będzie sporo. Jest to intensywny czas zwłaszcza w IT, gdzie dochodzi zapoznanie się z nowymi technologiami, architekturą projektu, dokumentacją itd.
  • Notowanie lub dobra pamięć – nie ma nic bardziej frustrującego niż odpowiadanie ciągle na te same pytania, dlatego zadbaj o to, by nie musieć tego robić.
  • Wdzięczność – warto doceniać wysiłki buddy'ego, który poświęca swój czas na wsparcie oraz przekazywanie wiedzy i zwykle nie ma z tego tytułu żadnej gratyfikacji.
  • Otwartość na feedback – IT feedbackiem stoi. Informacja zwrotna jest cenna i pozwala na szybszy rozwój. Nie obrażaj się, korzystaj!
  • Inicjatywa – pytaj i proś o pomoc, gdy to potrzebne. Nie wywrzesz dobrego wrażenia, jeśli okaże się, że stoisz z zadaniem, bo boisz się zapytać lub zbyt ambitnie podchodzisz do swojej samodzielności.
  • Umiejętność dzielenia się wiedzą – teoretycznie jesteś nowym członkiem zespołu, ale to nie oznacza, że nie masz już jakiejś wiedzy i doświadczenia. Zabieraj głos i dziel się spostrzeżeniami.

 

Rola buddy'ego przynosi duże korzyści nie tylko wdrażanemu pracownikowi, ale też zespołowi i firmie. Pełni on funkcję przewodnika, pomagając nowym członkom firmy poczuć się komfortowo oraz szybko zacząć działać efektywnie. Jest to rola przede wszystkim dla osób, które mają potrzebę dzielenia się wiedzą i lubią zawierać nowe znajomości, ponieważ (niestety) mogą to być jedyne korzyści z bycia buddym.

 

Ten artykuł jest inspirowany rozmową z Robertem Tamiołą w odcinku podcastu Pierwsze kroki w IT: „Jaką rolę pełni buddy w IT”.

 

 

Odcinek znajdziesz na YouTubie oraz popularnych platformach: Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

Udostępnij ten artykuł:

Mentoring to efektywna nauka pod okiem doświadczonej osoby, która:

  • przekazuje Ci swoją wiedzę i nadzoruje Twoje postępy w zdobywaniu umiejętności,
  • uczy Cię dobrych praktyk i wyłapuje złe nawyki,
  • wspiera Twój rozwój i zwiększa zaangażowanie w naukę.

Mam coś dla Ciebie!

W każdy piątek rozsyłam motywujący do nauki programowania newsletter!

Dodatkowo od razu otrzymasz ode mnie e-book o wartości 39 zł. To ponad 40 stron konkretów o nauce programowania i pracy w IT.

PS Zazwyczaj wysyłam 1-2 wiadomości na tydzień. Nikomu nie będę udostępniał Twojego adresu e-mail.