Uwaga! Trwają prace nad nową wersją serwisu. Mogą występować przejściowe problemy z jego funkcjonowaniem. Przepraszam za niedogodności!

🔥 Webinar Q&A na temat IT – pytaj, o co chcesz! już 24.11.2022 (czwartek) o 20:30

Junior developer – jak uzupełnić profil na LinkedInie

Stań się widoczny dla rekruterów

Co mówi o Tobie LinkedIn? A może jeszcze nie masz na nim konta? Załóż je i uzupełnij – to jedna z furtek do branży programistycznej. Tam są rekruterzy i tam promują się firmy, w których możesz szukać zatrudnienia. Z tego artykułu dowiesz się, jak i o co warto uzupełnić profil na LinkedInie.

Spis treści

Dlaczego programista powinien mieć profil na LinkedInie

Jesteś widoczny dla rekruterów i klientów

To takie „drugie CV” lub jego rozszerzenie. Na LinkedInie otrzymujesz także powiadomienia o ofertach pracy i możesz zaznaczyć na swoim profilu, że szukasz zatrudnienia (będzie to widoczne na zdjęciu profilowym w postaci paska #OpenToWork).

Nawiązujesz wartościowe kontakty

Profil na LI umożliwia również nawiązywanie kontaktów. Jeśli jesteś junior developerem, powinno zależeć Ci na gromadzeniu rekruterów w swojej sieci – dzięki temu m.in. zobaczysz publikowane przez nich posty z ofertami pracy czy wskazówki odnośnie do rekrutacji. Poza tym, gdy zaczniesz poszukiwać zatrudnienia w IT, będzie bardziej prawdopodobne, że Twoje posty wyskoczą rekruterom na ich tablicach.

Budujesz markę osobistą

LinkedIn to również odpowiednie miejsce do budowania marki osobistej. Pozwala nie tylko zamieszczać posty, ale też artykuły – jest to opcja „Napisz artykuł” na stronie głównej LI zaraz pod polem tworzenia posta.

Jeśli pokażesz się jako ekspert (nawet jako junior możesz fachowo wypowiedzieć się na konkretne tematy!), będziesz mieć większą szansę na zainteresowanie sobą rekruterów i osób związanych z branżą.

Masz dostęp do pracowników interesujących Cię firm

Jedną z najważniejszych dla juniora zalet LinkedIna jest możliwość wyszukania pracowników wybranych firm i zapytania ich np. o warunki zatrudnienia, stosowane w projektach technologie, prowadzone rekrutacje czy programy stażowe.

Jak uzupełnić profil na LinkedInie

W pierwszej kolejności zmień ciąg cyfr i liter w adresie swojego profilu – najlepiej na imię i nazwisko. Ustawienie to znajdziesz w prawej kolumnie na górze: „Edytuj profil publiczny i adres URL”.

Jeśli po próbie zmiany adresu zobaczysz błąd, to prawdopodobnie adres jest już zajęty. Wtedy najczęściej wystarczy zamienić miejscami imię i nazwisko, zapisać je np. z dywizem (lub właśnie bez, jeśli tego już próbowałeś) albo np. dopisać nazwę zawodu, do którego aspirujesz.

Poniższe elementy uzupełnisz w trybie edycji górnej części profilu – kryją się one pod ikonami ołówków.

Zdjęcie w tle

Niech określa Ciebie lub pasuje do branży IT – a najlepiej obie te rzeczy (co pozostawia nadal spore pole do popisu). Możesz umieścić tam ulubioną sentencję czy zajawkę swoich zainteresowań – czegoś, co Cię wyróżnia i zapada w pamięć.

Zdjęcie profilowe

Aktualne, pasujące do branży i zachęcające do kontaktu. W cenie jest więc uśmiech i wygląd, który nie nasuwa skojarzenia ze zdjęciem z legitymacji szkolnej czy studenckiej.

Opis pod imieniem i nazwiskiem (w opcjach edycji figuruje jako „Nagłówek”)

Jest to krótki opis, który Cię określa – miejsce na informację o obecnym lub przyszłym zawodzie (np. junior front-end developer). Opis ten jest widoczny pod nazwą Twojego profilu w postach i komentarzach, warto więc, aby zawierał coś, co zwróci uwagę potencjalnych pracodawców.

Obecne stanowisko i wykształcenie

Nazwy wskazanych przez Ciebie firm i instytucji pojawią się w górnej sekcji profilu (na desktopie na prawo od Twojego nazwiska). Jeśli mają one profil na LI, to ich zdjęcia profilowe (zwykle jest to logo) również się wyświetlą.

Lokalizacja

Jeśli ją uzupełnisz, to na jej podstawie będą Ci proponowane oferty pracy w Twojej okolicy. Warto ustawić lokalizację zwłaszcza wtedy, gdy chcesz pracować stacjonarnie.

Informacje kontaktowe

Możesz uzupełnić je o e-mail, numer telefonu, adres swojej strony, bloga, portfolio czy nawet profilu na GitHubie – wystarczy dodać link w polu „Adres URL witryny internetowej”.

Poniższe sekcje stworzysz i uzupełnisz przez wybór opcji kryjących się pod przyciskiem „Dodaj część”.

Informacje (dodaj część: „O mnie”)

Jest to miejsce na pokazanie swojej osobowości, motywacji, energii i pasji. Dostosuj ten przekaz do swojego celu. Chcesz znaleźć pracę? Zaprezentuj się jako pożądany członek zespołu – który jest pozytywnie nastawiony do zadań, jasno się komunikuje i ma zainteresowania, o jakich można pogadać w przerwie na kawę.

Linki zamieszczone w tej sekcji nie będą działać. Jeśli masz media społecznościowe niezwiązane z profilem, a jednak chciałbyś się nimi pochwalić, to masz dwie opcje:

  • napisz, co kryje się pod linkiem i dlaczego się nim dzielisz (np. jest to profil na Instagramie, na którym pokazujesz swoje hobby). Osoba zainteresowana będzie musiała go sobie skopiować,
  • dodaj link do „Informacji kontaktowych” pod imieniem i nazwiskiem – niestety wówczas link ten znajdą tylko osoby, które na Twoim profilu wejdą w „Informacje kontaktowe”.

Wybierz rozwiązanie, które najbardziej Ci odpowiada.

Doświadczenie (dodaj część: „Osiągnięcia zawodowe” > „Doświadczenie zawodowe”)

O ile w CV w doświadczeniu zawodowym zaleca się zamieścić tylko to, co ma sens pod kątem stanowiska, na które aplikujesz, o tyle na LinkedInie możesz zamieścić całość (lub większość) swoich zajęć. Będzie to wówczas uzupełnieniem CV i pojawiających się w nim luk czasowych (jeśli np. przez rok pracowałeś na stanowisku, którym nie chciałeś się „chwalić” w CV).

Nadal możesz jednak sprawić, by Twoje zajęcia godne zainteresowania rekruterów, potencjalnych klientów i pracodawców wyróżniały się na tle reszty. Jak?

Opisz je, dodaj do nich zakres pełnionych obowiązków oraz nabyte umiejętności techniczne i miękkie. Te ostatnie opatrz krótkimi przykładami (w CV na przykłady najczęściej nie ma miejsca). Możesz też dorzucić swoje osiągnięcia (np. realizacja dużego projektu).

Najlepiej ułóż to w podpunkty – tak jest bardziej przejrzyście.

O czym pisać? Skup się na swoim celu (jest to zapewne otrzymanie pracy w IT) i wymień takie obowiązki oraz umiejętności, które do niego pasują. Praca programisty to praca w zespole, komunikacja, zbieranie wymagań od klienta, dobra organizacja pracy, planowanie działań, samodzielność na stanowisku, rzetelność, terminowość itd. – pokaż, że już to robiłeś.

Wykształcenie (dodaj część: „Osiągnięcia zawodowe” > Wykształcenie”)

To miejsce na szkoły i uczelnie. Co ciekawe, jeśli firma organizująca kursy nie jest oficjalnie szkołą, lecz postara się o odpowiednią kategorię profilu na LinkedInie, będziesz mógł ją w swoim Wykształceniu wylistować – warto więc to sprawdzić. O ile krótkie szkolenie bardziej nadaje się do kolejnej sekcji, o tyle kilkumiesięczny kurs, podczas którego np. uczyłeś się programowania, warto umieścić tutaj. Jest to więc dobra opcja dla osób, które się przebranżawiają.

Jeśli masz wykształcenie wyższe, to podobnie jak w CV, spokojnie możesz zrezygnować z wymieniania gimnazjum i liceum.

Jeśli jednak masz na swoim koncie technikum informatyczne, możesz je wymienić (nawet mimo studiów na tym samym kierunku) – w końcu jest to oficjalny początek Twojej przygody z programowaniem.

Licencje i certyfikaty (dodaj część: „Osiągnięcia zawodowe” > „Licencje i certyfikaty”)

Tutaj trafiają licencje i certyfikaty – jak sama nazwa wskazuje. Jest nawet możliwość dodania certyfikatów wystawianych przez Udemy (przez wybranie tej platformy w polu „Instytucja wydająca”), lecz musisz sam zdecydować, czy zadziała to na Twoją korzyść.

Takie dodatkowe kursy zrobią lepsze wrażenie, gdy masz już fach w ręku (np. jesteś back-end developerem) i poszerzasz swoją wiedzę (np. o front end). Jeśli jednak jesteś samoukiem i nie masz żadnego innego „dowodu” na swój proces nauki, może lepiej skierować uwagę odbiorcy na portfolio, niż przykuwać jego wzrok do kursów online.

Doświadczenie wolontaryjne (dodaj część: „Doświadczenie wolontaryjne”)

Każde doświadczenie się liczy! Podczas wolontariatu zdobyłeś lub wzmocniłeś różne umiejętności – warto je opisać podobnie jak w sekcji Doświadczenie.

Poza tym wolontariat pokazuje, że jesteś osobą aktywną, biorącą udział w różnych inicjatywach. Dlaczego więc rezygnować z tej informacji?

Oczywiście warto zachować umiar. Jeśli raz w wieku dziesięciu lat byłeś wolontariuszem WOŚP, to akurat na LinkedInie raczej tego nie zamieszczaj.

Osiągnięcia (dodaj część: „Osiągnięcia”)

Jest to wór na wszystkie pozostałe rzeczy, którymi chcesz się pochwalić: publikacje, akcje, inicjatywy, osiągnięcia, kursy, znajomość języków itd. To sposób, by pokazać swoje ambicje, zainteresowania i mocne strony.

Co tu zamieścić? Prócz języków obcych (to akurat jedyna jednoznaczna sprawa) trudno powiedzieć. Wszystko, z czego jesteś dumny i co zadziała na Twoją korzyść: oficjalne publikacje, osiągnięcia sportowe czy projekty open-source, w których bierzesz udział.

Rekomendacje (dodaj część: Dodatkowe informacje” > „Poproś o rekomendacje”)

Jest to bardzo ważna sekcja. Znasz zasadę społecznego dowodu słuszności? Choćbyśmy się wzbraniali, i tak lepsze wrażenie zrobią na nas osoby, które ktoś „pochwalił” niż takie, o których niczego nie słyszeliśmy.

Rekomendacje naprawdę może dać Ci niemal każdy, z kim współpracowałeś. Nie musi to być klient ani pracodawca. Aby pokazać Cię jako osobę terminową, pomocną, koleżeńską, fachową czy zorganizowaną, wystarczą opinie współpracowników i znajomych, którym np. pomogłeś ze stroną internetową. Poproś ich o rekomendacje (to wbrew pozorom najtrudniejszy krok, na jaki niewielu się decyduje)!

Umiejętności i potwierdzenia (dodaj część: „Umiejętności”)

To miejsce na technologie i języki obce (choć mogą się one znaleźć także w sekcji Osiągnięcia). Istotne jest to, że wyświetlają się tylko 3 pierwsze pozycje (resztę trzeba sobie rozwinąć), więc na początku listy umieść to, co jest dla rekruterów/klientów najważniejsze.

W tym miejscu możesz też poprosić np. współpracowników o potwierdzenie umiejętności. Pamiętaj jednak, że nie zadziałają one tak samo jak rekomendacje – to nie treść, która Cię opisuje, tylko nierzucające się w oczy numerki (ilość potwierdzeń) przy elementach listy.

Uważaj na sekcję „Zainteresowania”

Sekcji tej nie utworzysz przez dodanie części. Gdy zaobserwujesz na LinkedInie czyjś profil inny niż osobisty (czyli np. stronę firmy czy instytucji), wyświetli się ona w Twojej sekcji zainteresowań. Warto więc obserwować profile, których nie powstydzisz się przed potencjalnym pracodawcą.

Nie masz pomysłu na swój profil na LI?

Możesz zainspirować się innymi kontami. Podrzucam kilka – na każdym z nich znajdziesz coś interesującego.

  1. Mateusz Bogolubow – nieskromnie zacznę od siebie. Na moim profilu znajdziesz bardzo konkretny opis pod imieniem i nazwiskiem. Jak wyżej pisałem, wyświetla się on innym użytkownikom LinkedIna, gdy coś publikuję lub komentuję. Pamiętaj o tym opisie u siebie. W sekcji z doświadczeniem zadbałem też o istotne informacje dla każdego stanowiska, by osoby odwiedzające mój profil nie znalazły samych nic niemówiących nazw. Mam też dość rozbudowaną sekcję z rekomendacjami.
  2. Olaf Sulich – u Olafa również znajdziesz rozbudowany opis pod imieniem i nazwiskiem, uzupełnioną o dodatkowe informacje sekcję z doświadczeniem i, uwaga, sekcję z projektami! 💥 Polecam się jej przyjrzeć – to ciekawy sposób na zaprezentowanie swoich projektów poza portfolio czy GitHubem.
  3. Mateusz Anioła – u Mateusza zwróć uwagę na pierwszą sekcję („O nas”). Wprowadza w zawodowy (i okołozawodowy) temat: Mateusz zawarł tam informacje o tym, czym się zajmuje, a także zachęcił do kontaktu. Zadbał również o odpowiedni opis doświadczeń z Merixstudio i, co warte uwagi, napisał, co dały mu studia podyplomowe (bo dlaczego by nie wykorzystać sekcji z wykształceniem do poinformowania odbiorcy o nabytych podczas nauki umiejętnościach?).

Wbrew pozorom nie tak łatwo znaleźć dobrze uzupełniony profil na LinkedInie. Chyba najłatwiej na niego trafić u rekruterów (choć też nie zawsze świecą przykładem).

Jak wykorzystać uzupełnione konto na LinkedInie

To Twoja wizytówka, więc możesz dodawać link do swojego profilu wszędzie, gdzie to potrzebne, np. w CV jako jego rozwinięcie, na GitHubie, w stopce maili, w ofertach wysyłanych do potencjalnych klientów czy nawet na Instagramie.

To odpowiednie miejsce, by dać się zauważyć – możesz publikować posty i artykuły, udostępniać wartościowe materiały, brać udział w dyskusjach w komentarzach. Pamiętaj, że w komentarzach przy nazwie Twojego profilu wyświetla się też krótki opis, który dodałeś pod imieniem i nazwiskiem. Dzięki temu osoby czytające dyskusję od razu będą wiedziały, kim jesteś (np. junior front-end developerem) – może je to skłonić do kontaktu.

Na LinkedInie chodzi o relacje – dla niektórych to taki ciągły networking. Warto więc poszerzać swoją sieć o wartościowe znajomości oraz – gdy przygotowujesz się do poszukiwań pracy – o rekruterów. Tym samym zwiększasz szansę, że ktoś zauważy Twoją gotowość do podjęcia pracy (czy to ogłoszoną w poście, czy przez ustawienie #OpenToWork).

Dobrym momentem na poszerzanie sieci kontaktów jest udział w konferencji, wykładzie czy webinarze. Po takim wydarzeniu od razu możesz zaprosić do sieci poznane osoby.

Przy zaproszeniu zawsze pisz parę słów: kim jesteś i dlaczego się kontaktujesz. W ten sposób zwiększasz prawdopodobieństwo, że Twoje zaproszenie zostanie przyjęte.

 

Nieuzupełniony profil na Linkedinie odstrasza. To jak wejść do sklepu i zobaczyć puste półki. Jeśli chcesz, by Twój profil zachęcał do kontaktu nie tylko rekruterów, ale i osoby, z którymi kontakt uznasz za wartościowy, pokaż się z jak najlepszej strony: dodaj wszystkie informacje, linki i zadbaj o grafikę.

Udostępnij ten artykuł:

Mentoring to efektywna nauka pod okiem doświadczonej osoby, która:

  • przekazuje Ci swoją wiedzę i nadzoruje Twoje postępy w zdobywaniu umiejętności,
  • uczy Cię dobrych praktyk i wyłapuje złe nawyki,
  • wspiera Twój rozwój i zwiększa zaangażowanie w naukę.